Factori care condiţionează alegerea unui cadou potrivit

21-11-2017
de catre John Echipa Azoro

Un cadou ilustrează de obicei o relaţie amicală, familială, de dragoste, formală sau ierarhică, incipientă sau profundă şi de durată care există între două persoane: cea care pregăteşte cadoul, numită de obicei donator şi cea care primeşte cadoul, numită în general beneficiar sau destinatar. Obişnuim să spunem că un cadou şi-a atins ţelul, dacă a reuşit să trezească, spontan şi autentic, în beneficiarul lui, reacţia pe care donatorul o aştepta de la el. Un cadou vorbeşte într-un mod extrem de grăitor despre personalitatea celui care îl oferă şi mai puţin despre a celui care îl primeşte. El este oglinda perspectivei pe care un om o are despre cel pentru care îl pregăteşte, reflectând gândurile nutrite de el, relaţia dintre cei doi, adică modul în care imaginea beneficiarului se răsfrânge în mintea şi în sufletul donatorului.

Cadourile devin aşadar expresia cea mai convingătoare a părerii pe care ceilalţi o au despre noi, a impresiei pe care le-am creat-o, a modului în care ei ne văd. În consecinţă, ele sunt o modalitate de transpunere materială a imaginii noastre în ochii semenilor. În aceste condiţii, alegerea unui cadou inspirat va fi întotdeauna un act al unei persoane suficient de conştiente social, pentru a-şi da seama corect cui trebuie să-l dea, când trebuie să o facă, ce trebuie să aleagă în conţinutul lui şi cum se cuvine să-l înmâneze. Vă propun aşadar să descoperim împreună principalii factori implicaţi în alegerea celui mai potrivit cadou pentru cei dragi:

1. Tipul de personalitate a destinatarului unui cadou

Deşi un cadou trece mult prea mult prin filtrul subiectiv al celui care îl pregăteşte, în realitate, reuşita iniţiativei de a-l dărui depinde în cea mai mare măsură de specificul personalităţii beneficiarului lui. Dacă, spre exemplu, acesta este o persoană introvertită, va fi cel mai probabil satisfăcut de un jurnal, de o statuetă, de un joc electronic sau, dacă i se cunosc preferinţele în materie de lectură, desigur de o carte. Fiindcă persoanele introvertite nu se exteriorizează uşor, un jurnal le poate fi de folos în depăşirea momentelor mai dificle , dacă aleg să se deschidă către ei înşişi, prin scris. La rândul ei, o statuetă inspiră la meditaţie, iar un joc electronic le permite să controleze perfect o întreagă lume virtuală, fără a se expune riscului de a fi vulnerabili.

Se cuvine totuşi să atragem atenţia asupra faptului că, în iniţiativa de a oferi cuiva un cadou, niciun donator nu poate face complet sau radical abstracţie de propria lui personalitate, fiindcă exact de fineţea receptivă a filtrului său subiectiv depinde alegerea cadoului perfect adaptat destinatarului său. Respectul donatorului faţă de oameni şi faţă de valoarea autentică a lucrurilor se va reflecta în sensibilitatea sa faţă de nevoile lor, în capacitatea de a le intui sau de a le observa preferinţele şi, în cele din urmă, în abilitatea cu care va izbuti să le coreleze şi să le sintetizeze în forma finală a cadoului ales.

2. Relaţia dintre cel ce dăruieşte cadoul şi beneficiarul darului

În mod obişnuit, primele şi cele mai multe cadouri pe care le oferim în viaţă sunt destinate membrilor familiei: părinţi, soţi sau fraţi, bunici sau copii, verişori şi unchi. Fiind aici expresia unei relaţii familiale, cadourile de regulă sunt alese în mod inspirat, pentru că e vorba de oamenii cei mai apropiaţi, pe care îi cunoaştem foarte bine graţie faptului că avem şansa să petrecem cea mai mare parte a timpului în preajma lor.

Relaţiile de prietenie dintre oameni sunt al doilea element important ca frecvenţă de generare a schimbului de cadouri. Natura unui cadou depinde foarte mult de gradul de intimitate care există într-o prietenie. De obicei, cadourile care se fac între prieteni ţin cont mai puţin de nevoile obiective ale destinatarului şi mai mult de hobby-urile lui sau încearcă să le combine optim inspirat. Dacă, de pildă, se preconizează un cadou pentru un bărbat pasionat de lectură şi de execuţiile instrumentale la vioară, amicii săi vor lua în calcul mai degrabă ideea de a-i dărui un ceas de birou, în formă de vioară, având ca suport decorativ o carte deschisă, chiar dacă nevoia lui cea mai mare ar fi poate de un stick superperformant. Alegerea nu se datorează neapărat diferenţei de cost dintre cadouri, cât înclinaţiei pe care o manifestă majoritatea oamenilor: aceea de a-şi răsfăţa prietenii, la aniversare.

În relaţiile ierarhice sau în cele de colaborare, de tip binefăcător-beneficiar, se va ţine cont în primul rând de valoarea prestaţiei din cadrul relaţiei şi/sau de opţiunile culturale ale destinatarului. Cadourile-recunoştinţă pot include plachete gravate sau obiecte cu caracter decorativ-funcţional, dar preferabil în ediţii de lux.

3. Ocazia care prilejuieşte cadoul

Un cadou e cu atât mai potrivit cu cât e mai bine adecvat scopului pentru care a fost plănuit. Iar scopul achiziţionării lui e direct dependent de contextul care a dat naştere iniţiativei de a-l pregăti. Cadourile devin obiectul unor prilejuri de sărbătoare cu caracter social general sau de grup ori cu caracter particular.

Sărbătorile de sfârşit de an se întâmpină de regulă cu cadouri simbolice, care acoperă recuzita motivică a momentului: brazi, aranjamente ornamentale, ansambluri miniaturale cu scena Naşterii Pruncului şi sosirea magilor sau statuete cu moş Crăciun, globuri multicolore, lumânări decorative cu design adaptat momentului de sărbătoare, elemente indispensabile pentru masa festivă în familie, cu printuri specifice atmosferei de sărbătoare, proiectoare laser de exterior, beteală sau benzi decorative cu leduri, brazi artificiali şi costume de Crăciun.

Şi sărbătoarea Paştelui aduce cu sine un arsenal specific de cadouri: coşuleţe decorative cu ouă şi iepuraşi sau alternativele lor de ciocolată sau statuete cu scena răstignirii. Şi sărbătoarea de 1 Martie îşi revendică un cadou specific: mărţişorul, dar fireşte, nu exclusiv.

Există şi sărbători care, deşi au o tradiţie îndelungată, şi-au alocat într-o măsură mult mai mică elemente tipice de recunoastere, ce pot face obiectul unui cadou. Astfel, de Ziua Îndrăgostiţilor, cadourile, indiferent de natura lor, iau forma unor inimioare şi abundă în mesaje de dragoste gravate sau ataşate, în vreme ce florile rămân piesa de rezistenţă a sărbătorilor de 8 Martie, iar jucăriile şi dulciurile- apanajul celei mai îndrăgite zi a celor mici- 1 Iunie.

Aniversările zilelor de naştere şi ale zilelor onomastice sunt de asemenea prilejuri consacrate pentru oferirea cadourilor. Darurile făcute cu aceste ocazii e preferabil să fie personalizate şi să conţină un subtil mesaj pedagogic, diluat printr-o notă de umor.

O categorie aparte de cadouri sunt cele de tip recompensă. Acestea se practică preponderent în mediul de afaceri, în cadrul instituţiilor oficiale, sub formă de premii, dar intervin şi în relaţiile interpersonale. Ele sunt prilejuite de competiţii, întreceri, concursuri, perioade de formare intelectuală, parteneriate şi relaţii ierarhice. Specificul lor este acela că pot include şi recompense financiare, fie sub formă de carduri valorice, fie sub formă de cecuri şi pot avea însemne de recunoaştere, gen medalii, cupe, trofee, insigne, cocarde, plachete sau platouri.

Un cadou e o declaraţie de încredere în gusturile proprii şi în acelaşi timp demersul unui spirit matur, capabil să anticipeze cum va fi interpretat mesajul transmis de cadoul oferit. Cu cât oamenii cunosc mai mult valorile, gusturile, reuşitele, personalitatea în general a celor cărora vor să le dăruiască un cadou, cu atât darul are şanse să fie mai bine acceptat şi să declanşeze un răspuns emoţional pe măsura aşteptărilor donatorului. De aceea, cel mai bun indiciu cu privire la modul în care va fi apreciat un cadou îl reprezintă cantitatea de energie şi de timp pe care le-am investit în cunoaşterea beneficiarului, în relaţia pe care am construit-o împreună cu el şi în ocazia care prilejuieşte darul. Abia atunci putem fi siguri că am purces corect la alegerea şi achiziţionarea cadoului potrivit.

Comment-uri

Nici o postare găsită

Postare noua